Tok informací
Informace
Moudrý bude ten, kdo se týká s moudrými, kdo však táhne s hlupáky, dopadne špatně.
V této kapitole se seznámíš s vlivem informací na naše životy, jejich zdroji a prostředky šíření. Naučíš se kriticky myslet a ověřovat informace, zda jsou pravdivé a také citlivé informace chránit. Dále se seznámíš s riziky, které na tebe v dnešním online světě číhají.
Doporučená literatura:
-
SAK, P., MAREŠ, J., NOVÁ, H., RICHTER, V., SAKOVÁ, K., SKALKOVÁ, J. Člověk a vzdělání v informační společnosti : Vzdělání a život komputerizovaném světě. Portál, s r.o., Praha 2007. ISBN 978-80-7367-230-0.
- POSPÍŠIL, J., ZÁVODNÁ S. L. Mediální výchova. Computer Media s. r. o., Kralice na Hané 2009. ISBN 978-80-7402-022-3.
Lekce 1
Komunikace
Otázky:
- Proč se komunikací zabývat?
- Jak komunikace probíhá?
- Jak vznikají naše komunikační návyky?
- Jaký je rozdíl mezi komunikací "z očí do očí" a vzdálenou (online) komunikací?
- Jaká je správná komunikace?
1) Proč se komunikací zabývat?
Komunikace je jednou ze základních schopností lidí, kterou se mezi sebou dorozumíváme. Na správné komunikaci závisí dobré mezilidské vztahy, splněné pracovní zakázky a úkoly a jistě mnoho dalších konkrétních věcí, úkolů, vztahů. Naopak kvůli špatné či chybné komunikaci dochází často k problémům ve vztazích, práci, nesplnění úkolů, neporozumění a jiným problémům. Špatné komunikaci se ale chceme vyvarovat a proto má smysl se zabývat správnou komunikací.
Komunikace existuje minimálně mezi dvěma lidmi, dvěma periferiemi počítače atd. My se pro začátek zaměříme na mezilidskou komunikaci, ačkoliv princip komunikace je v podstatě stejný.
2) Jaké jsou prvky komunikačního procesu a jaký je jejich význam?

Úkol 1: Podívej se na další obrázek a zkus říci všechno, co tě z něj napadne, na téma komunikace. Zaměř se na prvky komunikačního procesu a dále na znaky verbální komunikace, neverbální komunikace a zkus určit, zda se podařilo Fredovi zaujmout svého kamaráda Alberta.

3) Jak vznikají naše komunikační návyky?
Úkol 2: Pozorně sleduj následující video o úspěšné komunikaci a urči v něm jednotlivé prvky komunikačního procesu. Dále odpověz na položené otázky.
- Jan Patrman: Úspěšná komunikace
- Otázky:
- Odkud se berou naše komunikační návyky?
- Co je potřeba znát pro úspěšnou komunikaci?
Úkol 3: Vypracuj referát, kde zhodnotíš, jakým způsobem komunikuješ sám (sama) a jak komunikují druzí. Zaměř se např. na to, zda musíš mít poslední slovo, jaký tón užíváš, necháš si poradit, máš či nemáš si co s druhým říci, jsi spíše introvert či extrover, díváš se druhému upřeně do očí, často mlčky souhlasíš s druhým, jsi IN (star), nebojíš se říci svůj názor, jsi upřímný(á), zda používáš neverbální komunikaci aj.
Úkol 4: Najdi na internetu prvky neverbální komunikace ("řeč těla") a zkus zhodnotit, zda takto sám (sama) komunikuješ.4) Jaký je rozdíl mezi komunikací "z očí do očí" a vzdálenou (online) komunikací?
Diskuze: Jaký je rozdíl mezi komunikováním online a z očí do očí? Uveď výhody a nevýhody obou způsobů. Uveď v jakých situacích by se mělo využívat přímé komunikace "z očí do očí".
Shrnutí: správná komunikace
Komunikace je proces šíření, sdílení informací od komunikátora k příjemci. Komunikátor šířením informací sleduje nějaký záměr, cíl. Zda se mu podaří tento cíl komunikací naplnit záleží na adekvátnosti informace pro příjemce a také na formě (prostředku) sdílení informace. Příjemce by pak měl zjistit samotný záměr, cíl komunikátora ke sdílení informace. Příjemce se může tímto zjištěním ochránit od lží či jiných potíží. Pokud je příjemce obeznámen s cílem komunikace, je potřeba přijímané informace ověřovat, zda se jedná o pravdivé informace.
Na úspěšnou komunikaci mají vliv naše komunikační návyky, které si utváříme a přijímáme během naše života a především z prostředí naší rodiny. Návyky se mohou týkat používaného slovníku, velikosti slovní zásoby, výšky hlasu, stavbou vět, významu slov, atd. Pokud komunikujeme s někým, kdo má např. jinou slovní zásobu a nezná slova, která používáme mi, nebude nám rozumět. Pokud komunikujeme s někým, kdo skáče do řeči a mluví hodně nahlas, nebudeme se cítit příjemně. Komunikační návyky tak mohou v komunikačním procesu představovat šum, který brání správnému porozumění sdělované informace. Proto bychom se při komunikaci měli snažit používat takový způsob, kterému bude druhá strana rozumět. Naše návyky komunikace už předem mohou rozhodnout o výsledku naší komunikace. Je proto dobré se nad našimi návyky komunikace zamyslet a popř. se naučit návyky dobré.
Rozdíly mezi přímou ("z očí do očí") komunikací a nepřímou (např. "online") komunikací jsou zásadní především z hlediska emotivního. Především přímou komunikací jsme schopni vyjádřit naše emoce. Někdo by ale mohl namítnout, že stejného účinku dosáhneme např. na videozáznamu. Na videozáznamu nám ovšem chybí ta opravdová blízkost dané osoby, což se na emotivním působení podepisuje nejvíce. Přímou komunikací také daleko lépe užijeme naši neverbální komunikací, která může mít veliký vliv na úspěšnost komunikace. Důležité rozhovory by se, pokud je to možné, měli odehrávat "z očí do očí".
Informace lze šířit různými přostředky - verbální či neverbální komunikací, videem, hudbou, online komunikací atd.
Lekce 2
Vliv informací
Otázky:
- Proč se zabývat vlivem informací?
- Jaký vliv mají informace na člověka? Jaké stránky lidské osobnosti mohou být ovlivněny?
- Jak probíhá vliv informací?
- Jakými informacemi bychom se měli nechat ovlivnit?
1) Proč se zabývat vlivem informací?
Každý z nás je utvářen od ranného dětství přístupem rodičů k naší výchově. Říkali, co smíme, co nesmíme, za něco nás trestali, za něco jiného nás chválili. Jak můžeme nyní vidět, tímto chováním, působením informací nás naučili rozpoznávat dobré od zlého a tudíž nás nějakým způsobem vybavili do života. Je tedy jasné, že vliv informací je životně důležitý.
2) Jaký vliv mají informace na člověka? Jaké stránky lidské osobnosti mohou být ovlivněny?
V následující prezentaci se zamysli nad vlivem informací na osobnost.
Diskuze: Jaké stránky lidské osobnosti mohou být ovlivňovány informacemi?
Úkol 1: Zamysli se nad svým chováním a chováním svých rodičů, sourozenců či kamarádů a zkus říci, kdo měl podle tebe na tebe největší vliv.
Úkol 2: Zamysli se nad chováním nějakého člověka, který je ti spíše k smíchu a zkus určit, proč se tak chová.
"Média ve stále větší míře a rozsahu vtiskávají do mysli a vědomí člověka obsahy, které vůbec či jen v malé míře odrážejí realitu přirozeného světa a ve stále větší míře produkují mediální a virtuální realitu." (1, s. 23)
Úkol 3: (DÚ) Jaké vzory předávají televizní média a kdo je zodpovědný za vliv, jaký tyto vzory mají na člověka?
Úkol 4: Přečti si následující články o vlivu informací a řekni na ně svůj názor:Další články o vlivu informací
3) Jak probíhá vliv informací?
"Publikum si vybírá takové mediální obsahy, které odpovídají jeho zájmům, životnímu stylu nebo třeba momentální náladě. Média pak přizpůsobují své obsahy právě publiku dané společnosti. Následně prostřednictvím těchto obsahů na společnost působí, a mohou tak ovlivňovat lidské jednání a postoje." (2, s. 57)
Úkol 5: Ve skupinách vymyslete způsob(y), jakým byste se snažili přimět lidi, aby přišli na vámi organizovanou akci. Jde o akci
Úkol 6: diskuze Co říká následující věta o vlivu informací? "Moudrý bude ten, kdo se stýká s moudrými, kdo však táhne s hlupáky, dopadne špatně."
4) Jakými informacemi bychom se měli nechat ovlivňovat?
Úkol 7: (referát) Jakými informacemi se chceš nechat ovlinit?
Shrnutí
Informace mohou mít vliv na naše názory, postoje, návyky, rozhodování a tudíž i na naše další rozhodování a činny. Je tedy jasné, že vliv informací na naši osobu je obrovský.
Na vlivu informací se z velké části podílí rodina a nejbližší kamarádi(ky). Jednoduše, s kým trávíme nejvíce času, ten nás může nejvíce ovlivnit. Proto do hry vstupují i média, kterým věnujeme také spoustu času a tudíž i ony mohou ovlivňovat naše postoje, hodnoty, činny, ... tím, co vysílají.
Vzhledem k tomu, jak moc nás informace mohou ovlivnit, je potřeba se zamyslet také nad tím, jakými informacemi se chceme nechat ovlivnit. Pokud se budeme zabývat hlavně informacemi, které jsou zbytečné a lživé, nečekejme, že se nějakým způsobem vzděláme či posuneme k lepšímu. Je dobré se záměrně ovlivňovat informacemi, které vypovídají o dobrých hodnotách, postojích či návycích. Dále pravidvými informacemi, které nás posunou v našem oboru vzdělávání, ve výchově, v přístupu k druhým.
Když jsem se zmínil o pravdivých informacích, pojďme se zamyslet nad tím, jak jednoduché je hledat pravdivé informace.
Lekce 3
Pravdivost informací
Otázky:
- Proč se zajímat o pravdivé informace?
- Jakým způsobem hledat pravdivé informace?
1) Proč se zajímat o pravdivé informace?
Chceš žít ve lži, v předsudcích či stereotypech? Chceš být manipulován k rozhodnutím, která pro tebe nemusejí být dobrá? Nebo chceš o sobě, ale i druhých znát pravdu? Jak bys mohl(a) důvěřovat svému partneru, pokud bys o něm (ni) neznal pravdu?
2) Jakým způsobem hledat pravdivé informace?Úkol 1: (dotazník) Důvěryhodnost zdrojů informací
Úkol 2: (diskuze) Zamysli se nad následujícími tvrzeními a řekni, jak určit pravdivost informace. "Naivní člověk všemu uvěří, kdežto chytrý vše dobře uváží."
"Obecně platí, že čím menší je zkušenost člověka s daným tématem a jeho znalostmi v dané oblasti, tím více ho mohou média pomocí nastolování agendy ovlivnit." (2, s. 5)
"Poznáte je po jejich ovoci."
Úkol 3: (diskuze) Hodnoc ení hlášek
Úkol 4: (referát) Jakou moc má dezinformace a proč jsou důležité pravdivé informace?
Úkol 5: (referát) Vznik světa
Pravdivost informací ověříme jejich ověřováním a zájmem o dané téma. Nehodí se toto uspěchat, protože dnes můžeš věřit jen málo komu. Zkus se zamyslet, komu dnes můžeš určitě věřit? Jsi ty tím(tou), které mohou druzí věřit? Pamatuj, že jednou ztracená důvěra, se špatně získává zpět.
Shrnutí
Hledat pravdu jistě není jednoduché, ale je to podstatné pro náš život, abychom věděli, jak se správně rozhodovat o dalších krocích v našem životě. Hledání pravdy není jednoduché proto, protože ani v knihách, ani ve vědeckých článcích či studiích nejsou vždy pravdivé informace. Proto sice musíme ty důležité informace ověřovat z vícero důvěryhodných zdrojů, ale přesto nemůžeme být naprosto přesvědčeni o pravdivosti. Časem se mohou objevit zkutečnosti, které nynější tvrzení (např. vědců) vyvrátí. Proto zkoumání pravdy v postupu času je jediným možným a nejúčinějším způsobem, jak se pravdy dopátrat. Ani člověka nepoznáme podle několika schůzek. Pokud jej ale známe např. 10 let, tak o něm víme hodně pravdivého.
Pravdivost informací se také týká nás samotných. Jsme pravdomluvní? Šíříme vždy pravdivé, ověřené informace?
Lekce 4
Zdroje a prostředky šíření informací
Otázky:
- Proč se zabývat zdroji a prostředky šíření informací?
- Jaké existují zdroje a prostředky šíření informací?
- Kdo je zodpovědný za šířené informace?
1) Proč se zabývat zdroji a prostředky šíření informací?
Jistě víš, že se informace šíří mluvou, znaky, smskami, emaily, chaty a neopomeňme knihami, tv přenosem. Ale toto není vše. Víš o tom, že je možné sledovat tvůj pohyb i přes to, že na svém mobilním telefonu nemáš aktivovánu službu Location? Víš o tom, že existují prográmky, viry, které mohou číst to, co píšeš, nebo používat tvou webcameru, aniž by jsi to zjistil(a)? Ačkoliv je zdrojů informací vpodstatě málo, jelikož všechny informace šíří lidé, prostředků šíření informací je mnoho. Uvědomění si, jaké existují prostředky šíření informací nám může pomocí jednak k ochraně našich dat, ale také k úspěšnému šíření reklamních informací.
2) Jaké existují zdroje a prostředky šíření informací?
Úkol 1: Najdi (např. na internetu) prvky neverbální komunikace a urči, co mohou určitá gesta vypovídat o tom, kdo je používá.
Úkol 2: Najdi na internetu 2 reklamy. Jednu, která se ti líbí a jednu, která se ti nelíbí a řekni proč.
Úkol 3: (dotazník) Zdroje informací ve tvém okolí. + zpětná vazba (které zdroje jsou uváděny jako první?)
Úkol 4: (dotazník) Zdroje informací a čas u nich trávený
Úkol 5: (článek) Analýza Windows 10: Ve svém principu jde o pouhý terminál na sběr informací o uživateli, jeho prstech, očích a hlasu!
- chytré televize, telefony
3) Kdo je zodpovědný za šířené informace?
Úkol 6: (referát) Je FB dobrý nebo špatný?
Shrnutí
Zdrojem informací jsou lidé, ať už vzdálení či blízcí. K šíření informací využívají různé prostředky, často v závislosti na příjemci informace. Některé prostředky šíření informací jsou zřejmé (rodina, přátelé, sms, chat, tv, ...), jiné jsou skryté (viry, programky čtecí stisknuté klávesy). Když budeme znát tyto všechny prostředky šíření informací, můžeme lépe bránit naše či firemní data. Co se týče zodpovědnosti za šířené informace, odpovědný je vždy ten, kdo informace šíří. Technologie za nic nemohou, jelikož jsou pouze využívány lidmi. Tudíž lidé nesou plnou zodpovědnost za šířené informace.
Lekce 5
Rizika na síti
Otázky:
- Proč se zabývat riziky na síti?
- Jaká jsou rizika na siti?
- Jak se na síti bránit?
1) Proč se zabývat riziky na síti?
Síť jistě není bezpečným místem. Kdo si to myslí, může na svůj omyl tvrdě doplatit ztrátou svých dat, zesměšněním své osoby a mnoha jinými způsoby. Na síti totiž nejste sami, ale jsou zde i ti, kdo chtějí ovládat váš počítač či telefon a získávat z něj data, která by jim mohla přinést užitek. Dokud nebudeme vědět, co nám na síti hrozí, nebudeme vědět, jak se tomu bránit.
Úkol 1: (diskuze) Je pro tebe online prostředí spíše bezpečné, nebo nebezpečné?
2) Jaká jsou rizika na síti?
Úkol 2: (video) Výpověď aktivního hackraÚkol 3: (referát) Jaká rizika hrozí v prostředí sociálních sítí?
Úkol 4: Zjisti, co se označuje jako "spam", "hoax", "phising".
3) Jak se na síti bránit?
Úkol 5: (diskuze) Jakým způsobem chránit naše informace, před cizími, před smazáním, ztrátou atd.
Úkol 6: Sestavování hesel
Úkol 7: (diskuze) Jak se bránit proti virům?
Úkol 8: Na co máš právo a na co si dát pozor z pohledu zákona?
Videa: Seznam se bezpečně
Shrnutí
Pro mnohé je online prostředí bezpečné, ale to je tvrdý omyl, za který může každý z nás zaplatit vysokou cenu. Stejně tak, jak jednoduše se na síti informace šíří a publikují, lze tyto a další informace získávat. Problémem je, že nemusí jít o data určená k veřejné publikaci. Naopak velmi ceněna jsou data, která nemá spatřit nikdo jiný. K získávání takovýchto a dalších informací slouží různé programky, viry, proti kterým se můžeme účině bránit. Bránit se můžeme silnými hesly, bezpečným chováním (neotevíráním pošty od neznámých odesilatelů, nepodávání přihlašovacích údajů přes email či jinou cestou), antivirovým programem, který dnes ještě na telefonu nemá každý. Dobré si také uvědomit, na co máme právo a jak se bránit v případě vzniku škody či ztrátě dat.